אחד העקרונות הבסיסיים, מתוך 7 העקרונות עליהם נשענת הגישה הניהולית לאיכות על פי תקן ניהול האיכות ISO 9001 היא הגישה התהליכית.
עקרון זה, במשולב עם עקרון הגישה המערכתית מאפשר ניהול יעיל ואפקטיבי וביחד הם תורמים להצלחת הארגון בהשגת מטרותיו.
על פי הגישה התהליכית תוצאה מבוקשת ניתנת להשגה באופן יעיל יותר כאשר פעולות ומשאבים מנוהלים כתהליך.
הגישה המערכתית מדגישה את החשיבות של זיהוי קשרי גומלין בין תהליכים וניהול הארגון כמערכת שהיא רשת של תהליכים הפועלים בהרמוניה להשגת מטרות הארגון.
תהליך מוגדר כסדרה של פעילויות הממירות תשומות לתפוקות. לדוגמא, הכנת מנה לסועד במסעדה יכולה להחשב לתהליך בו תשומות-חמרי הגלם והמוצרים המרכיבים את המנה עוברים סידרה של פעילויות עיבוד (קילוף, חיתוך ערבוב בישול וכד') עד שמתקבלת התפוקה- מנה מוכנה להגשה. אולם כל התהליך הזה אינו עומד בפני עצמו והוא חוליה בשרשרת או רשת של תהליכים, תהליכים ראשיים ותהליכים תומכים, שמטרתם להגיש לסועד את המנה שהזמין, עשויה כהלכה, בזמן המתאים ובטמפרטורה המתאימה כחלק ממכלול של ארוחה ולזכות בשביעות רצונו מהשרות.
ההבנה שכל פעילות או שלב בתהליך הוא חלק ממכלול וההכרה שרק שילוב מלא מאורגן ומתוזמן של כל הפעולות יכול להביא לתוצאה הרצויה ולשביעות רצון הלקוח הוא המפתח ליישום מוצלח של הגישה התהליכית.
כאשר אנו נוקטים בגישה התהליכית לניתוח עבודה ולניהול מן הראוי שנשתמש בכלים מתאימים לתיאור התהליכים השונים וקשרי הגומלין ביניהם. כלים אילו הם בדרך כלל תיאורים גרפיים או תרשימי עבודה מסוגים שונים כגון "תרשים בלוקים", "תרשים זרימה", "תרשים תהליך" וכד'.
דוגמה לתיאור תהליך בתרשים גרפי מובאת במבוא לתקן עצמו: